آخرین مطالب ارسالی
Last Posts
آهنگ های ویژه
Best Posts
کاشت مو
بهترین سایت کاشت مو با کمترین قیمت
کلینیک زیبایی
قهوه خوبه یا نه ؟


۵ بازدید
pasokhadmin


قهوه خوبه یا نه ؟

 

بعضی از بچه ها، به خاطر اینکه برای درس هاشون درست برنامه ریزی نمی کنند و همه چیز رو به شب امتحان میسپارند، دچار مشکلات زیادی میشن. اونها مجبورند که تا دیروقت درس بخونند و بیدار باشن. با این روش، فرد فقط مطالب رو به صورت موقت حفظ میکنه و توی مدت زمان کوتاهی کلا همه چیز رو یادش میره. بعضی اوقات، اونها مجبور میشن تا صبح بیدار بمونند و تا جای ممکن درس بخونند. این کار توی یادگیری خیلی تاثیر بدی داره و از طرفی خیلی هم سخته. برای اینکه آدم بتونه یه شب رو بیدار بمونه و هشیار هم باشه راه های زیادی رو همه امتحان میکنند. راحت ترین کار خوردن قهوه و مواد کافئین دار هست. توی این مقاله میخواهیم بررسی کنیم که این کار اصولا خوب هست یا نه ؟

به طور کلی مصرف کافئین توی دنیا خیلی بالاست. حدودا مردم دنیا سالیانه ۱۲۰ هزار تن مواد کافئین دار مصرف میکنند. کافئین باعث تحریک سیستم عصبی و متابولیسم میشه. برای همین فرد احساس کاهش خستگی و افزایش هوشیاری میکنه. از طرفی باعث افزایش تمرکز و کاهش درد و کاهش خواب هم میشه که برای دانش آموزان خیلی مطلوبه. حالا یه ذره علمی تر در مورد مکانیسم این ماده براتون میگیم.

زیاد نمیخواهیم توی این قسمت وارد جزییات بشیم. فقط بدونید که نیمه عمر کافئین توی افراد مختلف فرق داره. نیمه عمر یعنی زمانی که طول میکشه تا نصف اون ماده از بدن دفع بشه. این زمان به عملکرد کبد فرد ربط پیدا میکنه. مثلا برای یه آدم بزرگسال که کبدش هم سالمه؛ حدودا ۹/۴ ساعت هست. اما برای اونهایی که مشکلات کبدی دارند، این عدد به ۹۶ ساعت هم میرسه. کبد با آنزیم هایی که داره، کافئین رو به سه ماده پاراگرانیتین، تئوبرومین و تئوبرومین تقسیم میکنه. اولی باعث تجزیه چربی های میشه و دومی که توی شکلات ها هم هست باعث گشاد شدن رگ ها میشه و حجم ادرار رو زیاد میکنه. حالا طبق یه سری انفعالات داخلی، کافئین وارد مغز میشه و فعالیت نورون ها رو زیاد میکنه. در واقع نمیذاره اعصاب مغز استراحت کنه و سیکل خواب رو به هم میزنه.

البته یادتون نره که خواب کافی هم توی یادگیری خیلی اثرگذاره. هر آدمی از وقتی که به رختخواب میره تا وقتی که بیدار میشه، چند سیکل خواب رو تجربه میکنه. هر سیکل ۵ مرحله داره. ۴ مزحله اول خواب رو عمیق میکنه و توی مرحله آخر به REM میرسیم که آدم اونجا خواب میبینه. از طرفی باعث تثبیت آموخته ها توی حافظه بلند مدت هم میشه که برای بچه ها این موضوع خیلی حیاتیه . هر کسی اگر خواب کامل داشته باشه، هر شب ۴ تا ۵ بار مرحله REM رو تجربه میکنه که بسیار عالی هست. حالا اگر کسی با قهوه خوردن این مرحله رو کم کنه دیگه REM رو کمتر تجربه میکنه و دیگه مطالب توی حافظه بلند مدتش ثابت نمیمونه و به راحتی زحماتش به باد میره. پس باید تعادل رو رعایت کرد که به دو امتیاز درس خوندن و تثبیت برسیم. همون قدر که درس خوندن مهم هست، نگه داشتن اونها هم مهمه.

مصرف زیاد کافئین باعث افزایش ضربان قلب و نامنظم شدن حرکت ماهیچه های اون هم میشه. از طرف دیگه اسید معده هم زیاد میشه و توی طولانی مدت زخم معده میاره. کسانی که به مصرف کافئین اعتیاد پیدا بکنند، اگر تاخیر در رسیدن این ماده به وجود بیاد، رگ های مغز اونها منبسط میشه و باعث سردرد میشه. اغلب برای چای توی ایران این مورد رو زیاد می بینیم. از اونجایی که چای هم کافئین داره، کسانی که چای زیاد میخورند اگر بعد از چند ساعت چای نخورند، سردرد میگیرند.

پس نتیجه آخر اینکه، قهوه توی کوتاه مدت اثرات خیلی خوبی داره و میتونه به فرد توی هوشیاری و تمرکز کمک کنه اما اگر در مصرف اون افراط بشه موجب به هم خوردن تعادل خواب و حافظه فرد میشه. از طرف دیگه اثرات مخربی هم روی قلب و عروق و دستگاه گوارش داره. پس اگر در روز یک یا دو فنجان قهوه میل میکنید، جای نگرانی نیست اما تعادل رو رعایت کنید. مهم تر از همه اینها هم اینکه با برنامه ریزی دقیق میتونید به همه درس هاتون سر وقت برسید و اصلا نیازی به بیخوابی کشیدن نیست. همین امروز دست به کار بشید و برای درس هاتون دقیق برنامه بریزید. اگر خودتون توی این مسایل مشکلی دارید و یا سوالی براتون پیش اومده با مشاوران آزاد آرمکی تماس بگیرد. با کمال میل، منتظر شنیدن و اسخ به مسایل و مشکلات شما هستیم.

برنامه ریزی کنکور توسط آزاد آرمکی

 ارسال در حدود 3 ماه قبل  ادامه مطلب »